Assalamualaikum dan salam sejahtera............Selamat datang ke Blog SMK Tan Sri Osman Mohd Sa'at............Azam Ilmu Amal............Jadikanlah hari ini lebih baik daripada semalam

Sunday, November 6, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Pada hari ini umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha bagi meraikan kejayaan sebilangan saudara seagama mengerjakan ibadat haji di Makkah. Kami mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha.

Bagi kita umat Islam yang tidak mengerjakan ibadat haji, lazimnya kita akan mengadakan aktiviti kunjung-mengunjung sesama kita untuk mengeratkan tali silaturrahim sesama Islam.

Selain itu, Hari Raya Aidiladha turut disambut dengan melaksanakan ibadat korban iaitu menyembelih binatang seperti unta, lembu atau kambing bertujuan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Antara hikmah ibadat korban ialah untuk menghidupkan erti pengorbanan yang dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim AS ketika Allah SWT memerintahkan Baginda menyembelih anaknya Nabi Ismail AS. Nabi Ibrahim AS tidak teragak-agak untuk melaksanakan perintah Allah SWT tersebut, tetapi Allah SWT telah menggantikan sembelihan tersebut dengan seekor kibasy.

Keimanan dan kesabaran yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim AS dan Nabi Ismail AS ketika melaksanakan perintah Allah SWT ini menjadikan ibadat korban mempunyai hikmah tersendiri untuk dihayati oleh setiap orang Islam.

Selamat Hari Raya Aidiladha.

No comments:

Post a Comment