Assalamualaikum dan salam sejahtera............Selamat datang ke Blog SMK Tan Sri Osman Mohd Sa'at............Azam Ilmu Amal............Jadikanlah hari ini lebih baik daripada semalam

Tuesday, September 20, 2011

BILIK DARJAH YANG KONDUSIF...

Bilik darjah merupakan tempat atau ruang interaksi (guru - murid dan murid - murid) berlaku melalui aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan berlandaskan sesuatu strategi pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah yang kondusif merangsang dan membantu guru dan murid untuk terus kekal bersemangat semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran.

 
Bilik darjah yang kondusif mengandungi empat ciri utama seperti berikut:
  • Hubungan yang saling hormat-menghormati di antara guru dengan pelajar-pelajarnya. 
  • Kesukarelaan pelajar-pelajar menerima aspirasi dan peraturan bilik darjah yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah. 
  • Perasaan kekitaan yang timbul di antara pelajar-pelajar dengan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia. 
  •  Kewujudan satu keadaan yang setiap pelajar melibatkan diri dalam kegiatan keilmuan dalam setiap kesempatan, termasuk usaha menggunakan bahasa dengan betul dan sesuai.

Bilik darjah yang kondusif akan menggalakkan pelajar bebas berinteraksi di antara pelajar dengan pelajar; pelajar dengan guru, serta bebas melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti dalam bilik darjah. Guru pula gembira bekerja dalam keadaan yang mesra dan sempurna. Selain itu ia dapat dapat membantu sekolah mencapai aspirasinya, seperti membentuk pelajar dengan sikap dedikasi, berinisiatif, rela bekerjasama, ramah dan mesra, spontan dan kreatif, serta lebih tinggi motivasinya.

Bilik darjah yang dikatakan kondusif adalah sebuah bilik darjah yang dikelolakan dengan baik, yang elok dipandang dan yang teratur susunannya. Keadaan ini akan memberi kesan cita rasa, semangat, kesejahteraan, dan bahagia kepada pelajar-pelajar yang menggunakannya untuk menjalankan aktiviti pembelajaran mereka. Iklim bilik darjah yang kondusif ini akan meningkatkan keberkesanan aktiviti pengajaran-pembelajaran.

Kesimpulannya, marilah kita sama-sama bekerjasama untuk menjadikan bilik darjah di sekolah kita  lebih kondusif bagi merangsang proses pengajaran dan pembelajaran. Cubalah dulu baru tahu...

No comments:

Post a Comment