Assalamualaikum dan salam sejahtera............Selamat datang ke Blog SMK Tan Sri Osman Mohd Sa'at............Azam Ilmu Amal............Jadikanlah hari ini lebih baik daripada semalam

Thursday, June 16, 2011

KESUNGGUHAN BELAJAR

"Belajarlah bersungguh-sungguh". Itulah ungkapan yang selalu murid-murid dengar daripada mulut ibu bapa, guru-guru dan orang lain yang menginginkan anda berjaya.

Beginilah caranya...
  1. Elakkan diri dari faktor-faktor yang boleh membosankan ketika membaca.
  2. Jangan sesekali membebankan diri dengan kerja-kerja sekolah yang terlampau banyak pada masa tertentu dan berehat panjang selepasnya.
  3. Kesungguhan belajar mestilah berterusan dari segi semangat belajar dan usaha dari awal hinggalah ke masa peperiksaan.
  4. Sentiasa meningkatkan semangat belajar dari masa ke semasa.
  5. Semakin hampir dengan tarikh peperiksaan semakin bersungguh-sungguh untuk belajar dan semakin berkeyakinan dalam menghadapi peperiksaan.
  6. Kesungguhan belajar mungkin boleh dibina melalui kerja-kerja secara berkumpulan. Yang pentingnya carilah teman/rakan belajar yang boleh anda manfaatkan pengetahuan dan kefahaman anda kepadanya dan sebaliknya.
  7. Yakinlah dengan kebolehan yang ada pada diri anda dan kesungguhan anda untuk belajar dan yakinlah dengan pertolongan Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment